Nyttiga pizzor

1 januari – årets pizzadag

Det nya året är nu här och för många innebär de löften om bättre vanor och kanske är det också många som ändrar sin kost från och med 1 januari. Samtidigt är ju nyårsdagen årets pizzadag och en god pizza vill man ju inte missa.

Det ena behöver inte utesluta det andra utan det går att göra riktigt god, nyttigare pizza på flera olika sätt. Jag brukar använda mig av blomkål, mandelmjöl eller aubergine när jag gör pizzabottnar. Det går också att skippa botten helt och göra en ostpizza (se instruktion längst ner i inlägget), vilket är förvånansvärt gott.

De tre olika pizzorna nedan samlade jag i ett inlägg förra nyårsdagen och alla de recepten hittar du här. Jag kan lova att de är så goda som de ser ut!

Vegetarisk, glutenfri pizza

Pizza på mandelmjölsbotten med vegetarisk topping

Pizza med trattkantareller

Pizza på blomkålsbotten med kyckling och trattkantareller

Minipizzor på aubergine

Minipizzor på aubergine med vegetarisk topping

Ostpizza

Ostpizzor – de görs enkelt genom att man lägger ut ost på en tallrik, lägger på den topping man vill ha och kör i micron i ca. 1 minut. Därefter är det bara att äta som det är eller garnera med ännu mer godsaker som t.ex. ruccola, basilika, avokado, nötter m.m.

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *