vegetariskt

Vegetariskt

För ungefär 2 år sedan bestämde jag mig för att börja äta vegetariskt. Jag har egentligen inte gått och tänkt i de banorna, annat än att jag försökte laga vegetariska rätter lite då och då. Beslutet kom egentligen från ingenstans. Helt plötsligt en dag tänkte jag bara ”Nu är jag vegetarian” och från och med då så var jag också det. Det kan låta både märkligt och lustigt att jag bara beslutade mig för det så plötsligt, men där och då kändes det ändå helt naturligt.

Jag var redan van att äta vegetariskt ett par dagar i veckan men jag hade inte tillräckligt många vegetariska recept på lager. Eftersom jag bestämde mig så plötsligt blev det alltså en rätt snabb upptrappning av mängden vegetarisk mat och det blev lite problematiskt i början. Jag hade svårt att komma på vad jag skulle laga, så det blev mest att jag åt samma saker. Nu, ungefär två år senare, har jag lärt mig en hel del och jag hoppas jag kan inspirera till vegetariska rätter här på bloggen.

Idag är jag en så kallad ”Stockholmsvegetarian”, eller en pescetarian. Det innebär att jag äter (lite) mjölkprodukter och ägg men även fisk och skaldjur då och då. Jag har provat på lite olika typer av vegetarisk kost men just nu har jag landat i detta.

Detta innebär att jag inte kommer att lägga upp recept som innehåller kött på bloggen längre. När jag lägger upp recept lagar jag det jag själv äter, så det blir därför inte praktiskt att lägga upp recept med kött i. Däremot kommer jag att behålla de recept som innehåller kött och de finns under fliken recept här på bloggen.

Jag hoppas på att kunna fylla på med lite vegetarisk inspiration framöver men här finns några vegetariska recept som redan ligger uppe på bloggen:

Glutenfri, vegetarisk pizza med extra mycket allt

Pizza är både enkelt och gott att göra vegetariskt. Denna pizza är gjord på en god botten med mandelmjöl, kokosmjöl och bovetemjöl. Toppingen går att variera på en mängd olika sätt, men jag föredrar att ha grönsaker och någon god ost. Jag brukar toppa med nötter och ruccola för att få en känsla av extra mycket allt.

Vegetarisk, glutenfri pizza

Spenatsoppa med toast på blomkålsbröd

Soppa är aldrig fel, speciellt inte nu när vi börjar närma oss hösten. Spenatsoppa med ägghalvor är alltid gott och här har jag gjort en spännande toast med riven blomkål i ”brödsmeten”. Det går att grilla i våffeljärn eller mackjärn och toasten går med fördel att fylla med vegetariska pålägg.

spenatsoppa med toast på blomkålsbröd

Minipizzor på aubergine

Vem har sagt att pizza måste vara gjord på en brödbotten? Här använder jag aubergineskivor och lägger på topping. Ett annorlunda och gott sätt att göra minipizzor på.

Minipizzor på aubergine

Vegansk sallad med cashewost och hummus

Sallad går att variera i mängder och denna sallad är helt vegansk. Nyttiga grönsaker, en röra och nötter tycker jag är obligatoriskt i en sallad. Här har jag blandat i mycket smått och gott, vilket ger en fantastisk smakupplevelse.

Vegansk sallad med cashewost och rödbetshummus

Läs mer

meditation

Hälsofördelar med meditation

Meditation har blivit alltmer omtalat och populärt de senaste åren, vilket gör att jag vill skriva ett inlägg om hälsofördelar med meditation. Ofta pratas det om hur viktigt meditation är för att vi ska må bra och det finns många frälsta som vurmar för att meditation och berättar om hur mycket gott det har gjort dem.

Jag började meditera för några år sedan. Jag hade inte kommit i kontakt med det innan, men plötsligt bestämde jag mig för att prova och märkte direkt att det gav stora effekter på mig. Jag befann mig i en period när det var lite rörigt och känslomässigt jobbigt. Jag blev lätt trött och energilös, men jag märkte att om jag gick undan och mediterade i 15 minuter kunde jag bli mycket lugnare och mer balanserad efteråt. 15 minuter gjorde att jag inte kände mig lika trött och jag kunde släppa jobbiga tankar och känslor. Jag blev förvånad hur stor skillnad 15 minuter kan göra och det var här jag fastnade för meditation, trots att jag inte kände till att det fanns ännu fler hälsofördelar med meditation.

Hälsofördelar med meditation

Meditation kan alltså ge goda effekter direkt men det ger också fördelar på lite längre sikt för hälsan. Forskningen visar på att det har både fysiska och psykiska fördelar. Studier som har gjorts tyder på att det finns många hälsofördelar med meditation och jag listar en del av dem nedan.

Tränar koncentrationsförmågan

Meditation går ut på att stilla tankearbetet och det krävs koncentration för att göra det. Under meditation koncentrerar man sig just på att vara stilla i tanken och om man tappar koncentrationen är det lätt att sinnet börjar vandra – och snart sitter man och tänker på något. Med tiden kan man träna upp detta, vilket gör att meditation stärker fokus och förbättrar koncentrationsförmågan.

Förbättrar minnet

Regelbunden meditation förbättrar hjärnhälsan överlag och det innebär också att korttidsminnet blir bättre.

Sänker stressnivån

Man har sett att vissa typer av meditation ger förändringar i det limbiska systemet som är kopplat till känslomässig reglering. Det sänker även stressnivån genom att stresshormonet kortisol sjunker.

Förbättrad EQ och förmåga att reglera känslor

Då man forskat på vissa specifika typer av meditation, t.ex. transcendental meditation, har man sett att det är effektivt dels för att minska stress som nämnt ovan men även att det förbättrar EQ, den emotionella intelligensen. EQ handlar om en persons förmåga att förstå både sina egna och andras känslor och att känna igen och kategorisera varje känsla på lämpligt sätt. Forskningen har sett att personer med högt EQ kan reglera sina egna känslor bättre, vilket i sin tur leder till en förbättrad psykisk hälsa.

Förbättrar sömnen

Meditation saktar ner tankeprocesser och gör att man lär sig få kontroll över sina tankar. Man kan använda detta till att stilla tankearbetet när det är dags att sova. Hjärnan blir generellt mer stilla vilket underlättar för vila, sömn och återhämtning.

Minskar upplevelsen av smärta

När man mediterar får man ökad aktivitet i det hjärncentra som kontrollerar smärta. I vetenskapliga studier har man visat att förmågan att klara av smärta ökar när man mediterar. Känsla av smärta minskar och även klagomål över kronisk smärta.

Ger en upplevelse av ökat välmående

Meditation ger en ökning av må-bra-hormoner som serotonin (lugnande), oxytocin (avslappnande), endorfiner (lycka) och DHEA (vitalitet). I kombination med att stresshormonet kortisol minskar ger detta en ökad upplevelse av välmående.

Minskar ångest och depression

Även ångest och depression kan minskas med hjälp av meditation, vilket hör ihop med att meditation ökar må-bra-hormoner samtidigt som det minskar stress och reglerar känslor.

Starkare immunförsvar

Eftersom meditation minskar påslaget av stresshormoner ger det också immunförsvaret en chans att återhämta sig. Det går inte att bota en förkylning med meditation men att minska på stressen kan lindra och framförallt förebygga att drabbas av fler infektioner. En del forskare tror också att man genom meditation kan stimulera nerver som påverkar immunsystemet. Man tror då att det kan dra ner aktiviteten i överaktivt immunsystem och på så vis även hjälpa kroppen att minska en inflammatorisk reaktion.

Minskar blodtrycket

Man har sett att åtminstone transcendental meditation kan bidra till att blodtrycket sjunker. Anledningen är att högt blodtryck har att göra med stress. En hög stressnivå gör att stimulering av det sympatiska nervsystemet sker och det leder till obalans i nervsystemets biokemi. Detta skapar en överdriven reaktion på stress, vilket gör att blodkärlen drar ihop sig och blodtrycket höjs. Hjärtat behöver då pumpa snabbare för att förse kroppen med syre. Meditation minskar stressreaktioner i kroppen, vilket även minskar blodtrycket.

Saktar ner åldrandet

Stress skyndar på åldrandet och nedbrytandet av våra kromosomer i hjärnan. Meditation saktar ner detta och bygger också upp kromosomer i hjärnan.

Källor

De hälsofördelar med meditation som jag skriver om ovan kommer från följande källor:

Läs mer

Jag är tillbaka!

Jag har tänkt på detta en tid och har nu äntligen landat i ett beslut: det är dags att börja blogga igen. Jag är tillbaka!

Det är lite nervöst att skriva detta inlägg och jag är rädd att det inte ska gå vägen, men jag väljer att gå emot den rädslan och ge det ett försök.

Ekoista är ett hobbyprojekt som jag skapade i början av 2015 när jag var mammaledig. Bloggen började som en rolig grej och jag var ganska spretig i mina tankar om vad jag ville skriva om. Jag insåg att ekologiskt var ett ledord som jag ville följa i mitt bloggande och jag valde därför att kalla mig för Ekoista. I början skrev jag om många olika saker som berörde ämnet som t.ex. kost, ekologiska produkter, giftminimering och plastbantning. Jag la också upp recept på den mat jag åt, eftersom jag vill inspirera andra till att äta mer hälsosamt. Efter en tid märkte jag att jag tyckte det var väldigt roligt att skapa recept och bloggen gick alltmer över till att bli en matblogg snarare än en livsstilsblogg med fokus på ekologiskt, giftfritt och hälsa.

Fruktremmar
Vegansk sallad med cashewost och rödbetshummus
Smoothie bowl med saffran och chili

”En kort paus”

Under två års tid drev jag bloggen samtidigt som jag jobbade 100% och tog hand om min lilla son. Under slutet av min bloggtid separerade jag och min sons pappa och jag började anpassa mig till livet att våra ensamstående med ett litet barn hälften av min tid. Detta var en svår omställning för mig och mitt jobb var samtidigt väldigt energikrävande. Jag kände mig alltmer slutkörd och den inspiration och kreativitet jag kände för bloggen förvandlades till ett måste och prestationsångest.

Jag ville att varje inlägg, varje recept jag skapade, skulle vara helt perfekt. Jag kämpade allt hårdare för att allt skulle bli perfekt men samtidigt kunde jag inte låta bli att känna mig mer och mer missnöjd ju hårdare jag kämpade. I slutet av mitt bloggande gav bloggen mig enbart prestationsångest; kreativiteten och skaparglädjen var som bortblåst. Till slut, när energin var som lägst, bestämde jag mig för att ta en paus ett tag. Eftersom jag inte hade någon energi och inte heller visste hur lång min paus skulle bli skrev jag ingenting om det på bloggen. Jag tänkte att jag skulle tillåta mig själv att vara borta ett litet tag och få lite andrum från min prestationsångest. Jag hade en känsla av att svika mina följare men jag gav mig själv space att vila och ta hand om denna känsla när jag återhämtat mig lite. Prestationsångesten låg kvar och ju mer tid som gick desto mer konstigt började det kännas att publicera något på bloggen. Tiden gick och det slutade att min paus och tystnad på bloggen höll i sig i 2 år.

Detta har hänt

Två år har gått och det har förstås hänt en hel del i mitt liv sedan dess. Jag tänkte berätta mer om några viktiga saker som jag fokuserat på och kommer fortsätta fokusera på framöver, eftersom det kommer påverka vad jag vill skriva om på bloggen.

Så, detta har hänt:

Personlig utveckling

Under dessa två år, och egentligen innan dess, har jag jobbat med mycket i mig själv. Jag har gått i terapi hos en rad olika terapeuter för att få stöd i olika saker som pågått i mitt liv. Jag har även gått i terapi när allt känts bra, eftersom jag förstått vikten av personlig utveckling. Mitt syfte har under vissa perioder enbart varit att utvecklas och ta mig vidare, inte hantera någon direkt kris i mitt liv.

Detta har gjort att jag fått upp ögonen för personlig utveckling. Jag förstår att denna del är väldigt viktig för att man som människa ska må bra och känna sig hel. Vi måste ha en balans mellan intellekt, kropp och själ för att vara våra bästa jag och för att må så bra som möjligt. De själsliga frågorna och den personliga utvecklingen har hjälpt mig väldigt mycket för att komma i balans och jag fortsätter att jobba vidare med mig själv. Nu är personlig utveckling en stor del i mitt liv; jag har blivit en riktig personlig utvecklings-junkie.

Vandring

För ungefär ett år sedan upptäckte jag ett nytt intresse: vandring. Egentligen har jag varit intresserad av friluftsliv redan som liten, eftersom jag var med i scouterna som barn och ungdom. Vi var ofta ute på hajk eller läger och vi seglade också mycket. Att vara i naturen var en naturlig del av mitt liv. Jag hade också förmånen att bo en liten bit utanför en liten by i Norrland. Huset jag bodde i låg nära havet men var också omgivet av skog. Att gå ut och sätta sig på en stubbe i skogen eller en sten vid havet hörde till vardagen för mig.

När jag flyttade till Stockholm tappade jag kontakten med naturen. Jag var aldrig ute i skogen, inte ens på en promenad. Jag var 21 år när jag flyttade hit och vid 30 års ålder kände jag fortfarande att något saknades och att jag egentligen bara vill flytta härifrån.

Jag minns att jag under vårvintern 2018 satt ute i en lekpark med en kompis och våra barn. Medan barnen lekte berättade jag för min vän att jag längtade bort och att jag känt att jag skulle vilja vara ute i naturen mer. Jag berättade att jag var sugen på att prova på att vandra och till min förvåning hade min kompis samma önskan och längtan. Eftersom vi aldrig pratat om detta tidigare visste vi inte att vi delade samma tankar, men efter detta samtal började vi planera för vår allra första fjällvandring.

Sagt och gjort. Jag visste redan i tanken att jag skulle gilla det, men under vår första fjällvandring föll jag pladask för detta enkla, men ändå underbara sätt att vara. För i det stora hela handlar detta inte om att göra något, utan det handlar om att vara. När jag vandrar kan jag bara vara och jag har helt förälskat mig i känslan av att vandra ute i naturen. Där fokuserar jag bara på mig själv och min kropp och tar in den vackra naturen.

Sedan den där blaskiga vårvinterdagen i lekparken har jag vandrat i naturreservat kring Stockholmsområdet, Jämtlandstriangeln, helgvandring i Nynäs (en del av Sörmlandsleden), i Nepal och Vålådalen. Jag kommer dela med mig mer om detta på bloggen längre fram.

Första riktiga vandringen – Jämtlandsfjällen.

Utmattning & återhämtning

Det jag beskriver längre upp i detta inlägg, alltså den prestationsångest och utmattning jag kände i mitt liv under den sista tiden innan min bloggpaus, är något som pågått i mig väldigt länge. Jag har varit på väg mot utmattning under många år och för ungefär ett år sedan började det eskalera på grund av den akuta stressen jag kände i en ohållbar jobbsituation. Det slutade med att jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom och jag har sedan dess jobbat med att återhämta mig och hitta balans i mitt liv. Allt för att bli piggare och undvika att bli utmattad igen.

Jag trodde inte att jag skulle träffa den omtalade väggen, men det gjorde jag. Jag hade svårt att se att jag var på väg mot utmattning och att min situation inte var hållbar. Jag förstod inte att jag behövde hitta balans, så jag behövde hamna i utmattning för att ta mig vidare mot dessa insikter. Jag blev sjukskriven, men som tur var hade det inte gått så långt att jag behövde en långtidssjukskrivning.

På grund av min utmattning har återhämtning blivit en viktig del av mitt liv och min vardag. Jag har gått ett återhämtningsprogram och kommer att fortsätta fördjupa mig i detta. Jag kommer att dela med mig av mina insikter här på bloggen.

Mindfulness & meditation

Som en del i min återhämtning, och även den personliga utvecklingen, har jag börjat intressera mig mer för mindfulness och meditation. Jag tänkte inte gå in på detta så djupt men jag känner ändå att jag vill nämna det för att det kan komma att bli en del av det innehåll jag lägger upp på bloggen framöver.

Både mindfulness och meditation är två viktiga delar som jag behöver för att hitta balans i min vardag. I det stora hela handlar det om varandet framför görandet. Jag har hittat detta varande i vandringen men att kunna hitta det i vardagen är också avgörande för att kunna vara frisk och inte påverkas negativt av stress.

mindfulness i naturen
I fjällmiljön är det svårt att inte vara mindful.

Vad händer med bloggen nu?

Jag har alltid älskat att blogga. Problemet har aldrig varit att jag slutat att gilla det, utan snarare att ett lager av stress och prestationsångest gjort att jag inte kunnat njuta av det längre.

Nu mår jag bättre, är mindre stressad och jag har lärt (och håller på lära) mig att sätta sunda gränser för mig själv när jag känner att det håller på att bli för mycket. Jag är superinspirerad och peppad med att sätta igång med bloggen igen – nu är det dags! Det känns skönt att göra det när det kommer från rätt plats, alltså inspiration och kreativitet snarare än prestation.

Matlagning och mina recept är en del av mig själv. Jag älskar att skapa recept och fota – jag har verkligen längtat tillbaka till det. När det övergår i prestation och krav på mig själv (typ ”jag måste skapa 3 recept per vecka”) blir det inte roligt längre. Dessutom är matlagningen inte hela jag. Om jag ska blogga vill jag gärna dela med mig av min helhet och resan mot att bli hel igen. Kost, hälsa och recept kommer att vara en viktig del på bloggen men jag vill introducera mera saker så att det blir en livsstilsblogg snarare än en matblogg. Därför vill jag nu introducera personlig utveckling, tankar om utmattning och återhämtning, bilder från mina vandringar och lite mindfulness, meditation etc.

Jag hoppas att ni som fortfarande besöker min blogg då och då kommer att gilla detta. Jag förstår att innehållet inte kommer att passa alla men jag hoppas att nya läsare och följare kan hitta hit och uppskatta det jag kommer att skriva om.

Det kommer att ta lite tid för att detta ska ta form och jag vet inte exakt var det kommer att leda bloggen, om namnet kommer att passa och så vidare. Häng gärna kvar för att ta del av både min och bloggens resa, så får vi se vart vi landar!

Bloggförändring

Läs mer