Återhämtningsterapi

Återhämtningsterapi – återhämtning efter utmattning

Återhämtningsterapi är en terapiform som hjälper med återämtning efter utmattning. Utmattning, vilket inkluderar både utmattningssyndrom och utmattningsdepression har blivit allt vanligare i vårt samhälle. Vissa hävdar att det är en av våra nya folksjukdomar. Vi blir helt enkelt sjuka av stress. Tyvärr är det väldigt svårt att få rätt hjälp när man drabbas av utmattning. Om man inte får hjälp kanske man blir bättre efter en tid, men det kan ta lång tid. Dessutom riskerar man att drabbas igen om man inte förstått varför man blev utmattad, fått verktyg och lärt sig vikten av att återhämta sig.

I samband med att jag blev utmattad anmälde jag mig till en utbildning för att bli Diplomerad Återhämtningsterapeut. Jag hittade utbildningen ett tag innan jag blev utmattad och visste egentligen inte vad jag ville göra med de kunskaper jag skulle få ta del av i utbildningen. Utbildningen börjar med ett återhämtningsprogram för utmattade. Vi fick genomgå tre moduler med verktyg och kunskap som underlättar för återhämtning efter utmattning. Det råkade sig att jag gick igenom dessa tre moduler när jag var sjukskriven för min utmattning, vilket gjorde att jag hade bra hjälp och verktyg på en gång.

Nu sitter jag här, ungefär ett år senare, och är i slutet av utbildningen. Det jag lärt mig har varit oerhört nyttigt både för min återhämtning men också för min personliga utveckling. Därför tänker jag berätta lite om vad återhämtningsterapi är.


Återhämtningsterapi

Återhämtningsterapi är en terapiform där man får hjälp med att återhämta sig efter utmattning. Den kan också lämpa sig för personer som är i sorg, mår dåligt eller har gått igenom andra trauman i sina liv.

Återhämtningsterapeuten använder metoder där målet är att hjälpa klienten att släppa stress och att stilla tankarna. Det är nämligen väldigt vanligt att utmattade människor är väldigt mycket uppe i huvudet och har tankar som snurrar en stor del av tiden. I återhämtningsterapin arbetar terapeuten tillsammans med klienten för att minska oro och ångest. Samtidigt är det viktigt att också hitta nya förhållningssätt och perspektiv.

När man befunnit sig i långvarig stress är det vanligt att man är fast i sina tankemönster och det kan vara omöjligt att se lösningar på sin situation. Det är vanligt att man försöker lösa problemen i tankarna men samtidigt bara vill fly från tillvaron. Det tar oerhört mycket energi att vara fast i detta mönster av tankar, ångest och stress. Återhämtningsterapin handlar om att frigöra den energin och använda den till sitt tillfrisknande istället.

De redskap som används är bland annat mindfulness, stresshantering och meditation. Terapeuten kan också hjälpa till med tekniker för att lyssna på sin egen intuition, vilket är en viktig del i tillfrisknandet. Både personlig och andlig utveckling är centralt inom återhämtningsterapin och det sker i klientens egna takt.

6 gyllene steg till återhämtning

Det finns sex gyllene steg till återhämtning, vilka är centrala inom återhämtningsterapin. Terapeuten hjälper klienten att förstå och följa dessa steg:

  1. Acceptera det som har hänt och kapitulera i motståndet till det
  2. Ta ansvar för det som har hänt och för sin egen läkning
  3. Förlåta sig själv och sin omgivning för att det blev såhär
  4. Lyssna på sin intuition, sin inre röst, och att följa den
  5. Lär känna sin själv, både ur ett kroppsligt och själsligt perspektiv
  6. Låter återhämtningen bli en del av livet

För att inte riskera att bli utmattad igen behöver klienten hitta nya vägar, skifta perspektiv och fokusera på sin egen återhämtning. Det handlar om att ta hand om sig själv, hitta balans och ha verktyg för att ta sig igenom stressiga perioder som kommer även i framtiden. Dessa steg är naturliga vägar mot tillfrisknandet.

Om du är nyfiken på att veta mer om återhämtningsterapi så berättar jag gärna mer!

Fotot i headern är taget av Jenny Kumlin.


Kommentarer

  1. Pingback: Övningsklienter sökes | Ekoista

Kommentera