D-vitamin från Holistic

D-vitamin – ett viktigt tillskott?

Jag har precis laddat upp lagret med D-vitamin för lilla familjen nu. Vi har börjat ta D-vitamin för ett par månader sedan och har verkligen märkt stor skillnad i hur vi mår, så jag tänkte skriva lite om D-vitamin och slå ett slag för hur viktigt det kan vara att ta tillskott av det.

D-vitamin och brist

D-vitamin går att få i sig via mat, man framförallt bildas det i huden när solen lyser på oss. I Sverige är D-vitaminbrist extremt vanligt och detta beror på att vi helt enkelt inte får tillräckligt med sol på oss. Det är bara under sommarmånaderna, mitt på dagen, som solen är tillräckligt stark för att huden ska bilda D-vitamin. Under de mörka sommarmånaderna löper man extra stor risk att få brist på D-vitamin. Det som bildas i huden under sommaren ska alltså räcka hela vägen till nästa sommar och det är ofta detta ”lager” av D-vitamin inte räcker till.

Brist på D-vitamin kan ge många tråkiga symptom som trötthet, smärtor i händer, armar, fötter och ryggslut. Brist kan också leda till influensa, förkylningar, retlighet, depression, psykoser, benskörhet, led- och muskelvärk, hudsjukdomar, fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar m.m.

Många sjukdomar verkar ha statistiskt samband med D-vitaminbrist, men det betyder inte alltid att sjukdomarna beror på just själva bristen. Det man vet om D-vitamin är bl.a.:

  • Att det är viktigt för skelettet
  • Det ger skydd mot cancer
  • Man blir piggar och gladare och kan slippa vinter- och vårdepressioner
  • Det är viktigt för immunförsvaret

Hur får man i sig D-vitamin?

D-vitamin finns i  exempelvis fet fisk och ägg, men det är extremt svårt att få i sig så mycket som behövs via kosten. Många lider av D-vitaminbrist och då är det bra att ta tillskott. Jag vet att jag har D-vitaminbrist eftersom jag gjort en hälsoanalys där proverna visade på bl.a. detta. Jag brukar inte förespråka att ta vitaminer om man inte vet om att man har brist, men det är generellt sett svårt att överdosera D-vitamin. Det är dock möjligt, så det kan vara bra att kolla värdena innan man börjar laborera med tillskott!

Mer om D-vitamin finns att läsa hos Kostdoktorn.

Vilken sort ska man välja?

Min upplevelse är att de är väldigt kunniga om vitaminer på hälsokosten, så jag brukar köpa vitaminer där och fråga vad som är bra. Vi väljer Holistic D-vitamin och har både kapslar och droppar från dem. Dropparna baseras på ekologisk olivolja och D-vitaminet i kapslarna utvinns från fårull. Själva kapseln består av vegetabilisk cellulosa, så det är ett bättre alternativ än syntetiska vitaminer.

D-vitamin från Holistic

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *