D-vitamin från Holistic

D-vitaminet är äntligen på väg upp!

Första gången jag gjorde en hälsoundersökning hos Werlabs, någon gång under förra sommaren, visade det sig att jag hade brist på D-vitamin. Anledningen till att jag gjorde hälsoundersökningen var att jag kände att jag inte mådde helt bra, men jag hade svårt att sätta fingret på vad problemet var.

Enligt Werlabs så ligger referensvärdet för D-vitamin 75-250 nmol/l och vid den här tidpunkten låg mitt värde på 55 nmol/l. Jag blev förvånad över att det var så lågt trots att jag hade misstänkt att det var något som inte stod helt rätt till. Läkaren rådde att jag skulle korrigera mitt värde med kosttillskott, så jag började äta D-vitamin. Jag märkte snabbt skillnad och jag blev allt piggare, gladare och mindre lättirriterad. Härligt att det hjälpte så bra!

Jag fortsatte med D-vitamin under några månader men under vintern började jag glömma allt oftare och plötsligt hade jag inte ätit D-vitamin på ett bra tag. När jag gjorde en hälsoanalys i april låg mitt D-vitamin på 68 nmol/l, vilket fortfarande inte är speciellt högt. Efter det testet började jag äta D-vitamin igen och var mer noggrann med att komma ihåg det den här gången.

I tisdags tog jag ett prov enbart för D-vitamin för jag var nyfiken för att se vad som hade hänt under sommaren. Jag har dels ätit tillskottet, men jag har också försökt att exponera mig för sol för att ta upp D-vitamin via huden. Denna gången visade värdet 94 nmol/l. Jag är nu inom referensvärdet och det börjar se bättre ut. Hurra!

D-vitamin

Det D-vitamintillskott jag tar kommer från Holistic och de har både kapslar och droppar man kan ta. Förra hösten la jag upp bilder på bloggen och Instagram där jag berättade att jag äter D-vitamin. Jag fick snabbt några kommentarer om att man kan få i sig den D-vitamin man behöver via kosten, men det är inte så enkelt för alla. Självklart ska man alltid försöka tillgodose sig alla vitaminer och mineraler via kosten och försöka att inte äta tillskott i onödan.

Om man däremot har brist tycker jag att man ska äta tillskott. Det tar tid att korrigera bristen, även om man tar kosttillskott, och det är onödigt att gå med bristsymptom under en längre tid om man redan har upptäckt bristen.

I mitt fall tror jag att jag har utvecklat bristen under en längre tid. Jag äter en bra kost idag som, tillsammans med solexponering under sommaren, skulle kunna räcka för att bibehålla ett bra D-vitaminvärde. Däremot har jag inte ätit på det här sättet mer än ca. 2 år och innan det hade jag periodvis en dålig och ovarierad kost. Att gå över till en hälsosam kost med en stor variation av näringsrika livsmedel har för mig inte hjälpt, men med tillskott är jag på rätt väg!

D-vitamin från Holistic

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *