vegetariskt

Första veckan av min vegetariska månad

I ett tidigare inlägg nämnde jag att jag skulle testa på en vegetarisk månad under november. Nu när vi börjar närma oss mitten av månaden får jag frågan hur det har gått, så jag tänkte berätta lite kort om hur det.

Den första veckan skrev jag upp alla luncher och middagar jag åt för att jag skulle komma ihåg ungefär vad jag hade ätit. Såhär såg det ut:

Dag 1

  • Lunch: Paj på blomkålsbotten med broccoli, paprika och fetaost.
  • Middag: Bovetepannkaka med stekt champinjon och vegetarisk ”Skagen”.

Dag 2

  • Lunch: Bovetepannkaka med stekt champinjon och vegetarisk ”Skagen” och sallad på babyspenat, tomat och gurka.
  • Middag: Bovetegröt med kokos, morot, zucchini. Toppad med blåbär, jordnötssmör och havremjölk.

Dag 3

  • Lunch: Paj på blomkålsbotten med broccoli, paprika och fetaost samt sallad på babyspenat, tomat och gurka.
  • Middag: Indisk daal.

Dag 4

  • Lunch: Grönsallad med mozarella och parmesanost.
  • Middag: Lins-, morot- och sötpotatisbiffar med currysås och sallad med tomat och gurka.

Dag 5

  • Lunch: Lins-, morot- och sötpotatisbiffar med currysås och sallad med tomat och gurka.
  • Middag: Vegetarisk sushi.

Dag 6

  • Lunch: Vegetariska vårrullar och fruktsmoothie.
  • Middag: Mozarellagratinerad aubergine och vegetarisk korma med glutenfritt naanbröd.

Dag 7

  • Lunch: Stekta grönsaker (pumpa, morot, potatis, tomat m.m.) och kyckling.
  • Middag: Vegetarisk sushi.

Mitt mål för min vegetariska månad var att äta minst 90% vegetariskt. Den första veckan blev det en måltid som inte var vegetarisk, eftersom jag blev bjuden på mat, men förutom det har allt jag ätit varit vegetariskt. Det är jag nöjd över! Dock är veckan inte helt representativ då jag ätit sushi två gånger under denna vecka, vilket inte alls är speciellt vanligt. Då gick jag miste om att testa något nytt vegetariskt recept, men vad gör det när man får äta god sushi!

Den andra veckan har fortsatt i samma andra och jag tycker det går riktigt bra och förhållandevis enkelt att äta vegetarisk mat. Det går ganska lätt att hitta på saker att laga, och jag får samtidigt chansen att prova en massa nya recept. Spännande!

Är du också intresserad av att testa mer vegetariskt? Testa mina vegetariska minipajer, vegetarisk, glutenfri pizza med extra mycket allt, vegetarisk korma eller lins- och rödbetsbiffar med coleslaw. Snart kommer ännu fler vegetariska recept på bloggen också!

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

2 kommentarer om “Första veckan av min vegetariska månad

  1. Kul med en vegetarisk månad, det inspirerar. Jag äter visserligen alltid vegetarisk men gillar att få tips på nya rätter och vegetarisk korma har jag aldrig testat eller ens hört talas om, så den ska jag testa att göra någon gång.
    Ha en fin fredag! :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *