Matvanekollen resultat

Inte så bra matvanor, enligt Livsmedelsverket

Livsmedelsverket har ett test på sin webbplats som de kallar för Matvanekollen. Meningen är att man ska få en uppfattning om hur ens matvanor ser ut och kunna se om de stämmer överens med Livsmedelsverkets kostråd. Testet går ut på att man svarar på en enkät med ett antal frågor och sedan får man poäng som anger hur goda matvanor man har.

Jag provade att göra detta test. Som jag ser det har jag väldigt goda matvanor och jag får i mig tillräckligt mycket näring. Min kropp mår bra av maten jag äter och jag har inte brist på några vitaminer eller mineraler (förutom D-vitamin). Enligt testet fick jag en sjua, vilket bara är ”relativt bra”, enligt livsmedelsverket. Såhär lyder motiveringen:

Dina matvanor är relativt bra men du skulle kunna göra förändringar för att äta ännu bättre. Jämför med kostråden.

Såhär ser hela ”poängskalan” ut:

Matvanekollen resultat

Motiveringen till varför jag får en sjua på testet är följande:

Matvanekollen resultat

Missvisande frågor om grönsaker

Jag anser att detta test från Livsmedelsverket har stora brister. Frågorna är formulerade på ett sådant sätt att det egentligen är omöjligt att få ett resultat som återger en persons matvanor på ett bra sätt. Man fick t.ex. ange hur ofta man äter frukt eller grönsaker. Jag äter 1-2 frukter om dagen och äter också massor av grönsaker både till lunch och middag. Jag ser inte hur jag skulle kunna få i mig mer grönsaker eftersom jag inte gärna äter det till frukost eller mellanmål. Mina luncher och middagar består dock till största delen av grönsaker och jag verkligen frossar i mig av dem. Ändå tycker Livsmedelsverket att jag kanske inte riktigt kommer upp i den mängd frukt och grönsaker som jag behöver på en dag.

Att ställa frågor om hur ofta man äter frukt och grönsaker är enligt mig helt irrelevant. Att man äter grönsaker två gånger på en dag kan betyda allt från en halv tomat och en liten gurkbit till att man stoppar i sig rejäla mängder av alla typer av grönsaker. Hur kan de två vara jämförbara?

Det som är viktigt är hur mycket frukt och grönsaker man stoppar i sig, och framför allt vilka. För att få i sig ordentligt med näring är det viktigt att äta av alla typer av grönsaker, inte bara några få. Frågorna borde alltså ha fokuserat mer på mängden frukt och grönsaker, samt vilka olika typer av grönsaker man äter.

Förvirring kring bröd

Livsmedelsverket ställer också frågor kring hur ofta man äter bröd. Det går att ange hur många gånger per dag, vecka eller månad man äter bröd men det finns inget alternativ där man kan klicka i ”Aldrig”. Eftersom att jag inte äter bröd klickade jag i ”0 gånger per månad”.

Ett par frågor senare tar de ändå för givet att jag, trots mitt svar, äter mackor och frågar vilket matfett jag använder på mackan. Alternativet ”jag äter aldrig mackor” finns inte, så jag anger att jag inte har matfett på mackan.

I resultatet får jag sedan veta att jag bör äta smörgåsfett baserat på olja på mina mackor, alltså margarin. De hävdar också att jag bör äta mer fullkorn eftersom det är riktigt på näringsämnen, men så vitt jag vet är bröd inte alls speciellt näringsrikt.

Korv

Det finns även med en fråga om hur ofta man äter korv, men ingen återkoppling om det i resultatet. Jag har svårt att förstå syftet med den frågan överhuvudtaget.

Matfett

Livsmedelsverket tycker att jag, eftersom jag inte äter fett på min smörgås, måste laga mat med margarin eller rapsolja. De påpekar också att fet fisk och nötter är bra källor till fett, men de har aldrig frågat vilken typ av fisk jag äter eller om jag överhuvudtaget äter nötter. De drar helt enkelt slutsatsen att fett måste komma från margarin, punkt slut. Att de ligger väldigt mycket efter på punkten om vilka fetter som är nyttiga är ingen nyhet. De brukar alltid förespråka margarin framför smör, men det känns inte rimligt att presentera margarin som ett fett som ensamt är det som är nyttigt.

Livsmedelsverket undrar också vilket fett jag använder i matlagningen och där finns det flera olika svarsalternativ att välja med. Kokosolja eller ghee, som är väldigt populärt i matlagning idag, finns inte med bland alternativen. Det går inte heller att välja flera alternativ trots att det är möjligt att man varierar mellan 2-3 olika fetter. Ännu en gång trycker de på att man ska använda margarin istället för smör.

Margarin är en hårt processerad produkt som ofta innehåller en mängd olika tillsatser (beroende på märke), men Livsmedelsverket tycker att det är det bästa alternativet för att dra ner på mänden mättat fett. Varför förespråkar man inte bara olja eller att blanda smör och olja om man nu anser att smör är så illa? Varför förespråkar man inte hellre att använda smör, men minska på mängden fett i maten?

Diskussion om smör vs margarin har varit i omlopp länge nu och det finns idag en hel del som tyder på att smör inte alls är värre än margarin. På senare år har allt fler forskningsresultat visat på att de råden saknar grund.

Testet känns helt irrelevant

Livsmedelsverket hävdar själva att testet kan vara lite missvisande på grund av de frågor de ställer, men jag skulle hellre säga att det här testet är totalt irrelevant. Det visar inte någonting alls om kostvanor, utan förvirrar bara! Om man inte har så mycket kunskaper är det lätt att man tar ett sådant test på allvar och faktiskt tror att man äter bra om man får höga poäng på testet.

Livsmedelsverkets test baseras visserligen på deras egna råd och det är många punkter jag inte håller med om. Den stora nackdelen med testet är dock att frågorna är ställda på ett sådant sätt att resultatet blir missvisande. Ett dåligt test alltså, och jag hoppas att folk inte tar det på allvar!

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

8 kommentarer om “Inte så bra matvanor, enligt Livsmedelsverket

  1. Jag passade på att göra testet jag med och fick en 6:a, dem hängde upp sig på att jag inte åt tillräckligt mycket frukt och grönt och inte heller tillräckligt mycket bröd.

    I min frukost finns det bär och eller frukt, i lunchen finns det grönsaker och ofta kompletterat med sallad och detsamma gäller middag, som eftermiddagsmål brukar det bli banan eller morot. I min värld så är det inte för lite frukt och grönt för en dag, men jag kommer lätt över de 500 g som dem anger som nyttigt.

    Gällande brödet så tycker dem att man får för lite fullkorn om man inte äter bröd, men eftersom vi bakar allt bröd själva med fullkorn så får jag garanterat i mig mer fullkorn än ett färdigbakat/butiksbakat bröd ger mig.

    Men för att inte bara klanka ner så har dem faktiskt en mer ”avancerad” matkollen, http://www7.slv.se/Matdagbok/loggainsnabbregistrering.aspx som ska ge en bättre bild, dock inget jag provat själv ännu.

    Sist men inte minst, tack för trevlig läsning och bra och intressanta inlägg.

    1. Hej Emil,

      Det verkade som att du ”fastnade” på ungefär samma saker som mig. Härligt att du kommer upp i 500 g frukt och grönsaker om dagen och får i dig det du behöver. Du verkar ha koll trots betyget i testet :)

      Jag har också sett att matkollen finns men inte heller provat. Förhoppningsvis ger det en mer rättvisande bild av sanningen, men jag tycker ändå att deras snabbtest skulle kunna vara bättre än vad det är. Nu har jag svårt att förstå poängen med testet när det lätt blir fel.

      Tack för intressant kommentar. Ha det gott :)

      /Josefin

  2. Ja jag gjorde nog det. Men det irriterar mig att någon som inte har lika bra koll som jag skulle kunna äta nyttigt och ändå så ”klarar” man inte testet.

    Jag provade faktiskt den utökade varianten av testet, men när jag inte hittade flertalet ingredienser så blev jag bitter, det jag kommer på just nu var Halloumi, det fanns inte med. Hur ska man kunna få en rättvis bild då?

    Tack för en trevlig blogg, ska prova ert recept på kycklingbollar, det låter väldigt gott :)

    1. Jaha, det låter inte bra! Jag har inte kommit mig för att prova den, men kanske borde ge det ett försök. Hann du få någon form av resultat av det du la in?

      Tack så mycket! Hoppas du gillar kycklingbollarna :)

      /Josefin

  3. Nej det var ingen höjdare direkt, jag fick ett smärre frispel och la ner projektet, så inget resultat alls.

    Har inte hunnit prova kycklingbollarna ännu, skulle gjort i helgen, men annat kom i vägen :)

    //Emil

  4. Frågan om korv bör bero på att en inte ska få i sig för mycket chark-produkter. För salt etc, samt rek på 500g rött kött per vecka. Frågorna de ställer är enligt min åsikt rätt rimliga utifrån deras kostråd. Däremot kan det alltid diskuteras hur ”efter” de är i sin forskning. Och slvs rek är rapsolja som matfett :)

    1. Ja, det låter rimligt att det är därför man ställer den frågan, men det kom inte upp något om det i resultatet. Jag tycker att problemet med det här testet är att det lätt kan bli missvissande. Visst ställer de frågor som bygger på deras kostråd, och det ska de ju såklart göra, men jag tycker ändå att de fokuserar på fel saker i förhållande till deras kostråd. De förutsätter att man äter bröd eller en sorts fett t.ex. (inte att man blandar) och räknar också antalet gånger man äter frukt och grönsaker istället för mängden. Jag kan delvis förstå grejen med att det ska vara enkelt att besvara frågorna, men jag tycker det kunde varit lite mer djupgående för att man ska kunna få en något mer rättvisande bild. Om man har koll på sin kost och vet hur man äter bra är det inget bekymmer att testet är missvisande, men om man inte har koll kan det bli lite tokigt med de resultat man får ut. Att man sedan kan diskutera deras kostråd är ju egentligen en annan fråga :)

      /Josefin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *