Favoriter i köket

Mina 7 must haves i köket

Jag tänkte skapa ett inlägg där jag berättar om några olika favoritlivsmedel som jag har i köket, men när jag började fundera på vad jag ”inte skulle klara mig utan” så kom jag på att det är en hel del olika saker. Det var verkligen svårt att välja ut bara några stycken så det blev istället ungefär femton olika saker (se bilden ovan).

Det finns vissa livsmedel som vi använder extra mycket utav här hemma. Nästan skrämmande mycket, faktiskt. Jag gillar inte att äta för mycket av ett och samma livsmedel utan tycker att man ska försöka variera sig. Ändå blir det lätt så i alla fall. Jag tänkte ta upp mitt topp-7-lista i detta inlägg, alltså de sju livsmedel som jag känner att jag inte skulle klara mig utan.

Topp 7 – mina must haves

1. Blomkål

Redan innan vi satte igång med vår Paleo 30 dagar hemma åt vi mycket blomkål, men nu har det blivit ännu mer under januari. Det gör i och för sig inte så mycket, eftersom att blomkål är ett nyttigt livsmedel. Man kan använda det till allt möjligt, t.ex. till att göra paj- eller pizzabotten, tortillas, mos eller puré. Blomkål funkar också utmärkt i vegetariska grytor. Det är också gott att snacksa på bara som det är. Hos oss är alla i familjen förtjusta i blomkål!

2. Ägg

Vi äter väldigt mycket ägg! Det blir minst ett ägg per person och dag hemma hos oss. Vi äter ofta stekt ägg till frukost eller kokt ägg till mellanmål. Vi använder också ägg i matlagningen när vi gör exempelvis mos, pajbottnar eller omelett. Jag och min familj är riktiga äggälskare, med andra ord.

3. Banan

Även banan går det mycket av hos oss. Vår lille son äter det gärna till mellanmål och det gör även vi vuxna då och då. Jag använder också banan när jag gör smoothies eller bakar sockerfria saker som till exempel mug cake.

4. Kokosolja och kokosfett

Kokosolja och kokosfett använder vi mycket av i matlagningen eller i sockerfri bakning. Jag brukar använda Kung Markattas kallpressade kokosolja när jag inte ska hetta upp den, men om jag ska steka något använder jag kokosfettet. Den kallpressade oljan bör inte hettas upp, så därför använder jag bara den när jag inte behöver hetta upp den.

5. Smör

Även smör använder vi en hel del av i matlagningen. Smör är ett bra fett som tål höga temperaturer så därför passar det bra till matlagning. Ibland steker jag saker i bara smör, annars händer det att jag blandar det med olja i stekningen.

6. Kokosmjölk

Kokosmjölk är också ett välanvändt livsmedel hemma hos oss. Jag använder den till att göra chiapudding men vi använder den också ofta i matlagningen eller i smoothies. Under januari, när vi kört Paleo 30 dagar, har det gått mycket kokosmjölk eftersom att man inte äter mjölkprodukter inom Paleo.

7. Vitlök

Vitlök är väldigt nyttigt – och framförallt även väldigt gott! Jag har haft en period på många år där jag inte kunnat äta ens pyttelite vitlök utan att få jätteont i magen. Nu kan jag äntligen äta vitlök igen, så jag använder det gärna i matlagningen. För min del räcker det med litegrann så att det inte ger för mycket smak.

Övriga livsmedel

Fler livsmedel som jag använder mycket av är chiafrön, fiber husk, dadlar (torkade och färska), kakaonibbs, vaniljpulver och nötter. Det går mycket av sånt i sockerfri bakning eller glutenfri matlagning. Alla livsmedel jag nämnt i det här inlägget finns alltid hemma. Det är bra basvaror för att laga mat och baka.

Utöver det har vi alltid flera olika grönsaker hemma, men där är vi nog hyfsat bra på att variera oss mellan olika grönsaker. Det är mest blomkålen som är extra välanvänd i grönsakskategorin.

Hur ser det ut hemma hos er? Använder ni också de här livsmedlen, eller är det kanske helt annorlunda?

Favoriter i köket

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *