Mindfulness

Mindfulness mot rädslan för Corona

Denna text delade jag på min Instagram igår. Den handlar om varför rädsla inte är till någon nytta för oss just nu och hur vi kan minska rädslan nu när Corona börjat sprida sig. Det är mitt förhållningssätt, inspirerat av Mindfulness – alltså medveten närvaro.

Rädsla

Rädsla lockar fram våra mest primitiva delar, de delar av oss själva där vi sätter vår egen överlevnad framför alla andras. Rädslan gör att vi bara tänker på oss själva och det skapar irrationella beteenden som inte hör hemma i det samhälle vi lever idag. Rädsla skapar kaos.

Rädsla är stress som aktiverar vårt kamp- och flyktsystem, vår kropp förbereder sig på att slåss eller fly för sin överlevnad. Det skapar fysiska reaktioner i kroppen men även känslomässiga reaktioner. Detta kan kännas mycket obehagligt men också skapa irrationella beteenden. Vi agerar på rädslan.


I denna tid har vid två val: att gå in i rädslan eller att välja att stanna utanför. För JA, vi kan välja att stå utanför.

Att inte gå in i rädslan

Så hur gör vi för att inte gå in i rädslan? Jag skulle säga att acceptans, tillit, medkänsla och tacksamhet är fyra viktiga förhållningssätt. Dessa hjälper oss att vara närvarande, i våra hjärtan, snarare än att vara uppe i våra tankar.

Våra tankar triggas igång av rädsla, vilket skapar en lavinartad effekt av oro, stress och katastroftankar. Det är där irrationella tankar blir till desperata beteenden. Förhållningssätten är min egen syn på det men inspirationen kommer från Mindfulness:

Acceptans

Vi kan inte påverka det vi inte kan förändra, men vi kan acceptera det som är. Inte för att vi VILL ha det så utan för att det helt enkelt är så det ÄR just nu. Att försöka fly från situationen aktiverar kamp- och flyktsystemet, alltså stress i systemet. Det innebär ännu mera tankar som maler och snurrar, vilket inte kommer att förändra situationen. Acceptera att Corona har spritt sig till Sverige och vi behöver anpassa oss efter denna situation.

Tillit

Vi kan också ha tillit till att detta kommer att passera. En dag kommer detta att vara över. Vi kan aldrig kontrollera eller veta hur detta kommer påverka vårt land, världen eller oss själva. Inte heller kan vi kontrollera hur länge det kommer att pågå. Det vi kan kontrollera är vår egen tillit till att det en dag kommer att bli bättre. Detta kommer att passera.

Medkänsla

Vi kan ha medkänsla och ett icke dömande förhållningssätt gentemot andra människor, oavsett deras agerande. Medkänsla är att låta bli att bunkra mängder av läkemedel och mat utan tanke på att det ska bli över även åt andra. Medkänsla är samtidigt att inte döma dem som bunkrar på grund av att de är rädda. Vi kan visa medkänsla genom att lugna och förklara istället för att skamma och döma. Medkänsla är också att hjälpa de som behöver eller tänka på att inte smitta andra om man själv är sjuk. Detta är något vi tar oss igenom tillsammans, inte var och en för sig. .

Tacksamhet

Vi kan praktisera tacksamhet. Det kan låta som ett slag i ansiktet för de som är väldigt rädda eller väldigt sjuka, men det är ändå väldigt viktigt att vara tacksamma för det vi har här och nu. Det betyder inte att vi är i en situation som vi vill vara i. Det betyder bara att vi ser saker att vara tacksamma för i den situation vi befinner oss just nu. Vi kan till exempel skriva ner tre saker vi är tacksamma för varje dag.

När rädslan ändå kommer

Allt detta hjälper oss att begränsa vår rädsla, men kom ihåg att rädsla är svårt att styra. Att försöka att inte gå in i rädsla genom ett annat förhållningssätt betyder inte att man inte får vara rädd. Alla har stunder när de är rädda och sjukdom är extremt skrämmande för många. Detta handlar alltså inte om att det är fel att vara rädd. Det handlar om att de allra flesta av oss kommer att må bättre av att inte gå in i rädslan. Det handlar om att skona oss själva från lidandet som rädslan orsakar genom att fokusera på tankesätt som kan hålla oss utanför rädslan.

Om vi är rädda – låt oss hantera rädslan och sätta ord på den, men se den inte som en sanning. Skräm inte andra i onödan, utan ta reda på fakta och följ de råd som finns. Låt oss vara vettiga och rationella i våra beteenden. Det är nödvändigt för oss just nu, men bara möjligt om vi inte agerar ur rädsla.

Har du fler tips på hur man ska göra för att inte vara rädd?


Kommentera