nedtrappning av kaffe

Nedtrappning av kaffe

Just nu håller jag på att försöka trappa ner mitt kaffedrickande så att jag kan ha en kaffefri period. Jag gör många saker för att försöka förbättra min hälsa men just kaffet är något jag inte orkat göra något åt, trots att jag egentligen kanske borde.

Jag har inte druckit kaffe speciellt länge, utan det var först för ungefär 5 år sedan som jag började med det. Jag har haft några pauser och under den tid jag var gravid och en stor del av mammaledigheten drack jag inte något kaffe alls. När jag började jobba heltid i höstas kom mitt kaffedrickande igång igen och jag kan nu dricka så mycket som 5 koppar kaffe på en dag.

Varför minska på kaffet?

Ofta läser man om att kaffe trots allt är okej att dricka eller att det till och med finns fördelar med att dricka kaffe, men det finns också nackdelar med det. Koffein kan nämligen trigga ett kortisolpåslag, d.v.s. skapa en stressreaktion i kroppen. Det kan, i sin tur, trigga viktuppgång eller göra att man får problem med att gå ner i vikt eller att sömnen störs.

Jag vill helt enkelt se vad som händer och hur kroppen reagerar om jag slutar dricka kaffe under en period. När man dricker mycket kaffe blir det ett form av beroende och det skulle vara skönt att slippa det. Jag har under de senaste 1,5 veckorna trappat ner så att jag bara dricker två koppar kaffe om dagen. Snart tror jag att jag kan vara nere på en kopp, men det är nu det börjar bli svårt.

Jag dricker kaffe för att jag tycker det är gott, så det känns lite jobbigt att avstå det – speciellt den ägglatte som jag brukar göra och som ni kan se på bilden nedan. Jag försöker dock tänka att det inte behöver vara för evigt, så ett uppehåll på några veckor borde jag klara av!

Har du också slutat med kaffe? Hur reagerade du på det? Berätta gärna mer om hur du slutade eller trappade ner.

Ägglatte

Ägglatte – minst lika gott som vanlig latte, men helt fri från mjölk!

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

4 kommentarer om “Nedtrappning av kaffe

  1. Jag har dragit ner från måååånga koppar om dagen till ca 1-2. Anledningen, densamma som för dig. Det var jobbigt i början men nu inga problem.

  2. Dricker inte kaffe alls, sluta på gymnasiet när jag fick problem med magen, trodde kaffet var orsaken, visa var mjölken i kaffet som var problemet, men när det var färdigutträtt hade det gått så lång tid att jag inte brydde mig om och börjar, dricker hellre te nu. Blir en kopp till frukost :)

    Gillade din fakta om vad kaffe gör med kroppen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *