Minska matsvinnet

Nytt år – ny livsstil

Vi har nu precis gått in i ett nytt år och med det kommer ofta tankar på förändringar, nya vanor och en sundare livsstil. Kanske har du hittat till min blogg just för att du tänkt i dessa banor och förhoppningsvis kan jag hjälpa dig med lite inspiration för dina nya vanor.

I detta inlägg vill jag inspirera nya besökare till mer hälsosam mat, så jag visar upp några av mina favoritrecept och favoritfrukostar.

Sen jag startade denna blogg 2015 har jag lagt upp en hel del recept. Mitt fokus har hela tiden att äta mat som är lagad från grunden och fri från tillsatser. Alla mina recept är glutenfria men även fria från socker och de flesta recept innehåller en lägre mängd kolhydrater. Alla mina recept hittar du under Recept i menyn. Där finns maträtter, smoothies, frukostrecept, sockerfria bakverk men också en del tillbehör som sockerfria kryddblandningar, fröknäcke och picklade grönsaker.


Favoritrecept

Min inställning till mat är att försöka laga mat som innehåller mer grönsaker och näring. Jag kanske skulle kunna säga att jag är en näringsjägare, som detta brukar beskrivas på bloggen Food Pharmacy. Jag brukar försöka komma på smarta recept där grönsaker är grunden. Här är några av mina favoritrecept:

Pizza på blomkålsbotten

Det går alldeles utmärkt att använda blomkål som grund i en pizzabotten. Vad som ligger på pizzan går att variera i oändlighet, se mitt recept på pizza på blomkålsbotten men kyckling, trattkantareller och västerbottenost. Mums!

Fiskbiffar med tångsås och picklade grönsaker

Fiskbiffar är väldigt enkelt att göra och blir väldigt gott. I detta recept severas de med tångsås och picklade grönsaker. Ett tips är att använda björksocker vid pickling av grönsaker istället för vanligt socker. Det blir precis lika gott!

Fiskbiffar med tångsås

Vegansk thaigryta med tofu och grönsaker

Denna veganska thaigryta med tofu och grönsaker lagas på 15-20 minuter och smakar jättegott. Jag äter den som den är, men det går också bra att servera den med t.ex. blomkålsris (riven blomkål som kokas väldigt snabbt för att få ett substitut till ris).

Vegansk thaigryta

Zucchinipasta med avokadopesto och fetaostfyllda köttbullar

Zucchinipasta, eller zoodles, används med fördel istället för pasta i pastarätter. I detta recept har jag serverat dem med avokadopesto och fetaostfyllda köttbullar. En riktigt god och fräsch rätt!

Zucchinipasta med avokadopesto och fetaostfyllda köttbullar

Nötig rotfrukspaj

Rotfruktspaj är gott när man vill göra något vegetariskt. Denna paj har en botten som är gjord på blomkål, precis som pizzabotten ovan, så den är verkligen laddad med grönsaker!

Nötig rotfruktspaj

Frukosttips

Frukost kan vara en utmaning när man vill lägga om sin kost. Här finns ett inlägg med tips på frukostar som är mättnade och nyttiga. Jag brukar variera mellan smoothies, chiapudding, overnight oats och kokosyoghurt. Här finns några inspirerande recept på detta:

Chiapudding med banan och jordgubbar

Chiapudding går att variera i oändlighet men chiapudding banan och jordgubbar är en av mina favoriter.

Chiapudding med banan och jordgubbar

Overnight oats

Overnight oats ska, som namnet antyder, stå över natten men jag brukar göra iordning allt i en glasburk så det bara är att plocka med sig ur kylen. Perfekt för den som är lite stressad på morgonen.

Kokosyoghurt med nöt- och frömüsli

Kokosyoghurt är en av mina mejerifria favoriter. Det är helt enkelt kokosmjölk blandat med bär. Jag toppar den gärna med nöt- och frömüsli som i detta recept.

Kokosyoghurt med nötmüsli

Smoothie bowl med saffran och chili

Smoothie bowl är som smoothie, men lite tjockare. Fördelen är att man kan toppa den med bär, nötter, frön eller annat man gillar. Vem behöver sötad yoghurt när man kan få fruktig och god smoothie i yoghurtskålen istället? Denna smoothie bowl med saffran och chili har verkligen det lilla extra.

Smoothie bowl med saffran och chili

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!<br />Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *