Paleo 30 dagar med Annika Sjöö

Paleo 30 dagar

Som så många andra har jag och min sambo bestämt oss för att försöka förbättra våra matvanor i och med det nya året. Vi har ätit hyfsat bra under det senaste 1-1,5 åren men under hösten har vi sakta med säkert börjat ”fuska” och dra på oss sämre vanor. För min del har det inneburit att jag gått från att vara sockerfri till att göra allt fler undantag. Ett exempel är att jag tidigare avstått fika på jobbet, men sedan har jag börjat fika bara någon gång, för att sedan fika allt oftare under de tillfällen det erbjudits fika. Undantag har också gjorts vid andra tillfällen och så har det löpt på. Till slut kände jag att det började blir för mycket. Peaken kom vid jul och nyår trots att jag till en början försökte skapa mig en sockerfri jul.

Att det går på det sättet ser jag egentligen inte som något konstigt. Ibland orkar man helt enkelt inte. Jag har dock min kostfilosofi och önskan om att kunna ha en livsstil där jag avstår vissa saker (med enstaka undantag). Det vill jag göra för att jag insett att jag mår bäst utav det och för mig är det viktigare att må bra än att hela tiden äta det jag känner för.

Paleo 30 dagar

För oss är det nu alltså dags att råda bot på detta. Jag har inlett det nya året med en fyra dagar lång juicefasta, vilket gav mig massor av ny energi och motivation för att komma igång med bättre matvanor igen. Mitt sug för sött har nu bytts ut mot ett sug för grönsaker och proteiner. Därför har vi satt igång med Paleo 30 dagar här hemma.

Som utgångspunkt har vi boken som heter just Paleo 30 dagar med Annika Sjöö som jag köpte till min sambo i julklapp. Paleo 30 dagar innebär att man äter en strikt Paleokost under en månads tid. Man äter stenålderskost, alltså ren, naturlig mat utan kemiska tillsatser, spannmål, mjölkprodukter eller raffinerat socker. Man undviker även potatis, baljväxter och honung under dessa 30 dagar.

I USA finns det ett begrepp som kallas för Whole30, vilket är samma sak som Paleo 30 dagar, men ännu striktare. Det betyder att man inte ska tillaga eller förändra råvarorna man använder för mycket, trots att de är naturliga. Då går även mandelmjöl och kokosmjöl bort och man ska inte baka saker trots att de är fria från spannmål och raffinerat socker. Allt som liknar någon form av skräpmat som t.ex. smoothies, kakor, chokladbollar, pizza, bröd m.m. ska undvikas. Detta är alltså för att bli av med beteendet kring att äta skräpmat.

Jag tänkte försöka hålla mig till ett mellanting mellan Paleo 30 dagar och Whole30. Jag är alltså så strikt som möjligt med faller hellre dit på ett Paleobakverk än en bulle med raffinerat socker.

Lins- och rödbetsbiffar
Lax i ugn med ärtor och gräddsås

Varför gör jag detta?

Det finns flera anledningar till varför jag gör detta, men som jag nämnde tidigare har jag en vision om vilken typ av kost jag vill äta och för att uppnå denna vision krävs det en period av avvänjning. Paleo 30 dagar är inget man behöver förhålla sig till konstant men det är en bra start till bättre vanor.

Dessutom är jag nyfiken och vill prova på hur jag mår i kroppen av att äta strikt Paleo. Jag har redan tidigare förbättrat mina kostvanor vilket gjort att jag i stort sett blivit av med min IBS och mått mycket bättre. Jag vill helt enkelt se om kosten kan få mig att må ännu bättre!

En annan anledning till varför jag gör detta är att jag, tråkigt nog, tycker att mitt immunförsvar har varit lite sämre än vanligt under hösten. Jag har varit förkyld flera gånger och kanske har det till stor del att göra med att jag har ett litet barn som precis börjat på förskolan. Jag utsätts för andra baciller än tidigare, helt enkelt. Kanske har det också att göra att det från och till blir dåligt med sömn med en 1-5-åring i huset. Kanske har det också med kosten att göra och det är där jag känner att jag har störst möjlighet att påverka.

En sista anledning är att jag vill tappa några mammakilon som fortfarande är kvar. Som jag sagt tidigare är vikten inte det viktigaste för mig, men jag vill ändå gå tillbaka till den vikt jag hade förut. Trots att jag ätit bra har det inte hänt speciellt mycket, vilket jag ändå har accepterat. Förhoppningsvis kan Paleo 30 dagar skjutsa igång detta litegrann.

Vill du också prova?

Paleo 30 dagar är ett utmärkt sätt att prova på Paleo och se om det är något som passar en själv. Jag tycker 30 dagar är en bra period för att prova.

Om även du känner för att prova finns det mycket material att utgå från:

Paleo 30 dagar med Annika Sjöö

Paleo 30 dagar med Annika Sjöö innehåller mer information, många fina recept, en 30-dagarsmeny och tips på hur man ska göra för att lyckas med denna kost under en månad. Det finns även en helt del andra böcker i ämnet, både på bibliotek, som e-bok och i bokhandeln.

Paleoutmaning – Under vårt tak

Webbsidan Under vårt tak som drivs av Jenny och Magnus Andersson är en av Sveriges största paleobloggar. Där finns massor av tips, inspiration och recept med Paleo. Den 1 februari kör de också igång en Paleoutmaning som man kan anmäla sig till. I den ingår bl.a. recept, inköpsguide, råvaroguide och mailsupport. Jag vet inte vad det kostar och jag har inte själv provat deras utmaning, men deras recept och information på webbsidan är bra, så detta verkar lovande.

Swedish Paleo

Swedish Paleo är en annan webbsida som handlar om Paleo. Där finns recept och tips. De driver även Sveriges enda podcast om Paleo och de har dessutom en Paleoklubb som man kan gå med i.

Paleo 30 day challange eller Whole30

Det finns mycket information på engelska om detta, så om man googlar på ”paleo 30 day challenge” eller ”whole30” kommer det upp massor av information med både gratis material och betalmaterial. Med lite planering kan man lätt googla fram recept och pussla ihop en egen meny för sina 30 dagar.

Har du redan provat Paleo 30 dagar eller Whole30? Berätta gärna hur det gick och vad du tyckte om det genom att kommentera detta inlägg.

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

3 kommentarer om “Paleo 30 dagar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *