ProViva VS Coca Cola

Matfusket länkade här om dagen till ett inlägg som visar att fruktdrycken ProViva, magens bästa vän, innehåller mer socker än Coca Cola. Beviset var en bild där man tydligt ser innehållsförteckningen på en Coca Cola-burk och en förpackning ProViva. Enligt bilden innehåller Coca Cola 10,6 g socker per 100 ml medan ProViva innehåller 11 g socker per 100 g (ca 100 ml) dryck.

Det var från början Axonblogg.se som uppmärksammade detta men Matfusket hakade snabbt på och spred ett inlägg om detta via sin Facebooksida:

 ProViva VS Coca Cola

Hur ligger det till egentligen?

Jag förespråkar inte ProViva som dryck då den innehåller tillsatt socker men vill ändå gå till botten med hur mycket tillsatt socker den egentligen innehåller. Det finns nämligen ett fel i den här jämförelsen!

När man tittar på en innehållsförteckning är det viktigt att veta att ”varav sockerarter” inte betyder tillsatt socker. Sockerarter kan också vara det socker som kommer från frukt, bär eller mjölkprodukter. Vissa producenter är schyssta och skriver även ut ”varav tillsatt socker” och det är den man ska titta efter för att se hur mycket socker som tillsatts i produkten. Tyvärr finns det inga krav på att man måste skriva ut tillsatt socker utan det är helt okej att klumpa ihop detta under samma rubrik som för sockerarterna från frukt, socker eller mjölk. Därför är det ibland omöjligt att avgöra exakt vilken mängd socker som är tillsatt. I det här fallet finns det utskrivet i innehållsförteckningen och där står det ”tillsatt socker 8,5%”. Det är fortfarande massor av socker, men inte hela 11 g som Matfusket och Axoblogg.se lyfter fram. 

En del av sockerarterna som finns i ProViva kommer alltså från frukt, vilket gör att det sockret är bättre än raffinerat socker. För att förstå det enklare har jag detta exempel:

Ett äpple innehåller 7,9 gram socker, vilket är lite mer än två sockerbitar. Det betyder inte att det är hugget som stucket om man väljer att äta två sockerbitar eller ett äpple. Äpplet innehåller, bortsett från socker, många saker som är nyttiga för oss. Vitaminer och fibrer är ett exempel. Det socker som finns i äpplet är lättare för våra kroppar att ta hand om än snabbt, raffinerat socker. Fibrerna och andra ämnen som finns i äpplet gör att det går långsammare för kroppen att ta upp sockret, vilket även gör det enklare för levern att ta hand om. Det är alltså stor skillnad på socker i frukt och raffinerat socker.

Men…

Det finns ett viktigt men i detta: frukten som används i ProViva är juice. I och med att man inte använder hela frukten utan pressar den så att fibrerna försvinner bli effekten inte densamma som att äta en hel frukt. Sockret tas upp snabbare och juice ger inte samma mättnadskänsla som en hel frukt. Det är lätt att dricka för mycket och därmed få i sig en större mängd socker än vad man får i sig från frukt då man inte orkar äta motsvarande mängd fruktsocker som finns i juicen. Om man brukar dricka juice är ProVivan inte värre än de vanliga juicerna, i alla fall om man väljer den utan tillsatt socker.

Det som ProViva kontrar med på sin Facebooksida innehåller alltså en del sanningar:

Skärmavbild 2015-12-04 kl. 07.18.17

Behövs ProViva?

..men här kommer ett till men. De säger ju att den fruktiga drycken innehåller massor av godsaker för en välmående mage. Hur är det med de här goda, levande bakteriekulturen egentligen?

Jo, de är bra för magen, men en mage som krånglar klarar sällan av stora mängder frukt och definitivt inte stora mängder fruktjuice. Man behöver inte dricka fruktjuice för att få i sig dessa goda bakterier utan det finns ytterligare alternativ till detta:

  • Probiotika i tablettform
  • Fermenterad mat med mjölksyrabakterier, tex surkål
  • Kombucha

Slusats

Det kan lätt bli att den här typen av information får människor att tro att det inte spelar någon roll om man tar en en Coca Cola eller ett glas ProViva. Båda är ju onyttiga sockerbomber!

Samtidigt är det viktigt att förstå att Coca Cola inte är nyttigare än ProViva. Om du gillar ProViva, unna dig det för att det är gott eller som ett alternativ till juice. Drick det inte enbart för dess goda egenskaper! Om du behöver de goda tarmbakterierna, prova att göra andra åtgärder som att äta probiotika eller surkål.

Vill du lära dig mer om detta? Läs gärna mitt guide till hur du läser innehållsförteckningar för att hitta det dolda sockret.

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *