Träningsmotivation

Träningsmotivation – eller avsaknaden av den

Jag bloggar i stort sett aldrig om träning, trots att jag egentligen är rätt intresserad av det. Jag ser mig själv som en person som tränar och brukar till och med säga att jag tycker om att träna, men sanningen är att jag knappt tränat på 2,5-3 år.

Jag har tränat rätt mycket tidigare. I 14-årsåldern spelade jag fotboll och innebandy, men jag slutade med det rätt snabbt eftersom jag inte tyckte att det var roligt.

Jag har också tränat olika kampsporter som kickboxning, thaiboxning, goshindo och taekwondo. Det, däremot, var mer av min grej! Jag tyckte det var så roligt och jag verkligen njöt av varje träningstillfälle – oavsett hur jobbigt det var och hur trött jag var innan. Jag längtar ofta tillbaka till den period när jag tränade den här typen av grejer. Det är så härligt att träna när man hittar någon man gillar!

Jag kom av mig helt

Under de senaste åren har jag haft kort på tränngscenter och jag hann träna några år innan jag blev gravid. Under graviditeten slutade jag träna helt. Jag mådde väldigt illa första halvan av graviditeten och sen blev det inte lättare att komma igång i takt med att magen blev allt större.

Efter att jag fött min son hade jag ont i ryggen, men när den äntligen blev bättre insåg jag plötligt att all träningsmotivation var som bortblåst. Eftersom träningen uteblivit så länge så har jag nu gjort en ansträngning för att försöka hitta tillbaka till motivationen.

Träna först, motiveras sen

”Det är bara att köra, så kommer motivationen sen!” Efter det mottot kör jag just nu och jag känner att jag sakta men säkert börjar bli mer motiverad att träna och att jag ser fram emot många av träningspassen. I början försökte jag bara hitta ursäkter till att inte gå på de pass jag bokat upp, men jag har varit hård mot mig själv och tvingat iväg mig.

Jag är en person som mår väldigt bra av träning, så jag behöver verkligen unna mig själv det. Trots att tiden är knapp, och väldigt dyrbar, när man har barn så är det viktigt för mig att prioritera detta. Jag har också insett att om jag ser mig själv som en tränande person så måste jag också hitta motivationen – och bara göra det!

Några sätt att hitta träningsmotivation

För mig funkar det alltså inte att vänta på att motivationen ska komma, utan det kommer i takt med att jag börjar träna. För att ändå hålla igång motivationen brukar dessa 6 saker fungera för mig:

1. Träna tillsammans med någon: Hitta en kompis som också vill komma igång med träning och träna tillsammans. Det gör det enklare att komma iväg och svårare att dra sig ur i sista sekund. Dessutom kan man peppa varandra!

2. Se till att ha bra träningskläder: Jag gillar färgglada, sköna träningskläder som sitter bekvämt under träningen. Om man inte har bra träningskläder är det viktigt att investera i det så att man känner sig bekväm under träningen. Om man tycker de är fina är det en extra bonus och det känns roligare att åka iväg och träna!

3. Planera och boka in träning i förväg: Att planera in alla pass i förväg och lägga in dem i kalenderna kan vara väldigt effektivt. Försök planera upp din träningsvecka när du känner dig som mest peppad!

4. Hitta det du gillar: Att hitta rätt träningsform är enormt viktigt. Som jag nämnde ovan gillade jag inte att spela fotboll och det kändes jobbigt att röra på sig under de träningarna. När jag hittade sporter som jag gillade såg jag det knappt som träning eftersom det var så roligt! Träning ska vara roligt och om det inte är det kan det handla om att man inte hittat rätt träningsform.

5. Träna där det passar dig: I en stressig vardag kan det kännas jobbigt att hinna åka till gymmet, men det kan också vara så att vissa tycker det är skönt att göra just det för att byta miljö och kunna fokusera helt på träningen en stund. Träna hemma, gå till gymmet eller träna utomhus – vad som passar dig bäst!

6. Lyssna på poddar om träning: Träningsmotivation smittar av sig! Att lyssna på poddar tycker jag är ett bra sätt att hitta motivation. Det finns mängder av poddar som handlar om träning och försöker motivera till träning, så det är bara att börja leta efter den pod du gillar mest.

Har du fler tips på hur man kan hitta träningsglädje och motivation? Kommentera gärna och berätta hur du gör!

Träningsmotivation

Lite hemmaträning på balkongen – det är också ett sätt att träna.

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

4 kommentarer om “Träningsmotivation – eller avsaknaden av den

  1. Det är märkligt det där med att hitta motivationen att träna. Man vet ju att kroppen mår bra av träning, varför räcker då inte det som motivation…? Det är också märkligt att det tar ganska lång tid att arbeta upp och hitta en rutin för att få in träningen i sin vardag men det går ruskigt snabbt att falla tillbaka till att bli en soffpotatis.
    Förra våren simmade jag någon gång i veckan innan jobbet, jag tränade på gymmet och sprang ett par gånger i veckan. Dessutom tränade jag yoga, både hemma och i grupp. Jag hade som mål att springa vårruset och när jag sprungit det lovade jag mig dyrt och heligt att jag skulle fortsätta med att springa, men av någon anledning trappade jag ner både på att springa och att träna annat, till att det idag på sin höjd blir en prommenad någon gång i veckan. Detta har nu lätt till att jag fått sämre kondition igen och känner mig stel och trött. Varför utsätter man sig för detta? När man vet att man mår så mycket bättre av att träna. Vi talade just om detta, min man och jag, och vi ska ta tag i vår träning igen och börja springa, iaf en kvart, på morgnarna innan vi äter frukost.
    Vi får se om vi står fast vid det på måndag morgon…

    Allt gott!
    /Birgitta

    1. Ja, visst är det så! Man får hela tiden hitta nya sätt att motivera sig själv, men när man väl är igång med träningen börjar man ju känna mer behov av den där kicken man får efter träning. När man har i färskt minne hur skönt det är efter träningen tycker jag det är lättare att komma iväg.

      Det låter som en ganska klassiskt grej det där. Man kommer av sig precis när man tyckt att man hade kommit igång. Det är synd, men det är väl då man får tvinga sig själv lite tills man blir peppad igen! Samtidigt ska ju inte träningen bli ett stressmoment, så vissa perioder hinner och orkar man helt enkelt inte. Det gäller att hitta en bra balans. Lycka till med löpningen i alla fall! Kanske kan lite fint väder motivera :)

      /Josefin

  2. Känner igen mig en hel del. Jag har iofs aldrig varit en tränande människa av någon anledning. Jag har nog aldrig hittat något som jag har tyckt varit roligt. I år däremot har jag prövat yoga pga att jag ville stärka upp kroppen, bli smidigare, fokuserad och avslappnad då jag kände att jag mådde tvärtemot. Jag älskade det! Äntligen har jag hittat något som jag gillar att utöva och som jag ska fortsätta med hemma tills höstkursen kommer igång igen. I början kändes det lite obekvämt pga att jag hade fel kläder, så det gör mycket att ha rätt kläder som sitter som de ska under träningen.

    Fortsatt trevlig helg // Marie

    1. Åh, vad roligt att du hittade något som passade dig! Jag har tränat yoga litegrann och tycker att det är väldigt härligt och avslappnande. En väldig bra träningsform :)

      /Josefin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *