Grönsaker

Vadå naturlig mat?

Här på bloggen lägger jag ut recept och beskriver min livsstil där jag förespråkar naturlig mat. Vad som är naturligt kan innebära helt olika saker för olika personer och jag har inte hittat någon definition som berättar precis hur det ligger till. Här beskriver jag min syn på vad som faller in under ”naturlig mat”.

Undvik processerad mat

Om man ska vara strikt är en naturlig produkt något som skapas av naturen helt utan hjälp från människor. Livsmedel som finns att köpa i matbutiker har ofta genomgått någon form av process. De behandlats på ett visst sätt och förpackas sedan, men det innebär inte alltid något dåligt. Om man ska vara strikt är egentligen även den mat man bearbetar i hemmet i någon mening processerad.

Det man brukar syfta på när man säger ”processerad mat” är livsmedel som är industriellt bearbetade. Ofta har de tappat en del av sitt ursprungliga näringsvärde på grund av bearbetningen. Jag undviker processerad mat i form av färdig mat, bröd, margarin, halvfabrikat och kött som är exempelvis malet eller pressat. All mat som innehåller olika kemiska tillsatser och E-ämnen brukar jag undvika. Jag vill hålla mig till så rena råvaror som möjligt, helt enkelt.

Ekologiskt

I den mån jag kan väljer jag ekologiska råvaror. Detta främst för att slippa bekämpningsmedel, antibiotika, hormoner m.m. i min mat, men också för att ekologiska grönsaker innehåller mer näring. Läs mina anledningar till att välja ekologiskt, så får du veta mer.

Glutenfritt

Det här med gluten är en het potatis. Det finns mycket som påstås kring gluten men det finns inte alltid forskning som stöder alla påståenden. Jag tror att det är upp till varje person att avgöra om den mår bra eller inte av gluten då det är individuellt hur bra man klarar av det.

Jag väljer att äta glutenfritt för att jag helt enkelt mår bättre av det. Jag har IBS, eller känslig mage, och efter över ett decennium med detta har jag bra koll på vad jag mår bra av. Gluten är inte en av de saker jag mår bra av. En annan anledning till varför mina recept är glutenfria är för att jag vill att alla ska kunna äta dem. Det finns många som är allergiska mot gluten och en hel del som undviker det av andra anledningar och jag tycker det är toppen att även dessa personer ska kunna ta del av mina recept.

När jag skriver ”glutenfritt” menar jag egentligen ”naturligt glutenfritt”. Jag äter inga glutenfria produkter som är framtagna för att likna produkter med gluten. Jag använder aldrig mjölmixer och äter inte glutenfritt bröd eller pasta, exempelvis. När jag bakar och lagar mat använder jag mig av naturliga mjölsorter som bovete, quinoa, mandel, och kokos (för att nämna några exempel).

Inget socker eller sötningsmedel

När jag bakar använder jag mig av frukt eller honung istället för raffinerat socker. Ibland händer det att jag äter något med socker i, men i det stora hela har jag valt bort socker ur mitt liv. Socker är inte skadligt i små mängder, men i stora mängder finns det många negativa hälsoeffekter av socker.

Det jag anser vara ett problem är att det är svårt att begränsa intaget av socker till en lagom nivå. Många människor klarar det alldeles utmärkt medan andra har extremt svårt för att göra det. Det handlar inte om dålig karaktär utan om extremt svårhanterliga saker som händer i hjärnan. När man tittar på vad som händer i hjärnan vid sockerberoende är det att jämföra med vad som händer i hjärnan när man är beroende av vilken annan drog som helst, exempelvis heroin, alkohol eller tobak. Det är hjärnans signalsubstanser som ställer till det på det här sättet, precis som vid vilket beroende som helst.

Jag är en person som är överkänslig mot socker och bör därför inte äta det. Jag anser att sockerkonsumtionen i allmänhet är för hög hos många och att det därför är sunt att begränsa den kraftigt. Kunskapen om hur man lagar god mat och bakar utan socker måste tas tillbaka. Alla mina recept är därför sockerfria.

När det kommer till sötningsmedel finns det en mängd olika kemiska sötningsmedel som steviolglykocider, sukralos och aspartam. Dessa undviker jag helt och hållet.

Det finns också mer naturliga varianter som agavesirap, kokossocker och xylitol. Det jag anser vara ett problem med dessa är att man bara utvunnit den söta delen ur en växt och därmed fått en koncentrerad form av socker. De naturliga sötningsmedlen påverkar blodsockret och levern på samma sätt som  vanligt socker, trots att de klassas som naturlig. Därför undviker jag även dessa produkter.

Det enda jag väljer att söta med, förutom frukt, är honung. Jag anser det vara en naturlig produkt och tycker därför att det är okej trots att även honung påverkar blodsockret. Honung är okej vid enstaka tillfällen när man vill att det ska smaka sött, men jag tycker inte att man bör ha för vana att äta det dagligen.

Ät mjölkprodukter med måtta

Mjölkprodukternas rykte har försämrats under de senaste åren och det har förs diskussioner ifall det är nyttigt eller inte. Förut har man sett mjölk som en riktig hälsodryck som både stärker skelettet och förbättrar hälsan, men nu finns det studier som pekar mot att en hög konsumtion istället ökar risken för benfrakturer och en för tidig död. Man vet inte exakt vad som är dåligt i mjölk och de samband man sett är inte tillräckliga för att kunna säga något definitivt. Det behövs alltså mer forskning om mjölk.

Jag tycker att det kan vara bra att minska på mjölkprodukterna lite. Att överkonsumera en livsmedelsgrupp är aldrig hälsosamt och det finns många negativa konsekvenser av en för hög mjölkkonsumtion.

Jag tror att samma sak gäller för mjölk som för socker och gluten: vi har tappat uppfattningen om vad som är en lagom mängd. Detta har vi gjort genom att ökat intaget kraftigt.

Många av mina recept jag lägger upp på bloggen är mjölkfria, men i vissa fall förekommer det mjölkprodukter i dem.

Ät mer vegetariskt

Köttkonsumtionen har ökat med 40 procent sedan 1990-talet. Vi äter mer kött än någonsin och vi mår också sämre än någonsin. Det har gjorts forskning som visat på kopplingar mellan kött och hjärt- och kärlsjukdomar, exempelvis. Det är framför allt rött kött som har visat på detta.

Dessutom lagras miljögifter, som till exempel DDT, PCB och dioxin, i både kött och fisk. I framställningen av kött används både hormoner och antibiotika. Inget av det här är bra för våra kroppar på sikt, så det är bra att minska ned på köttet för att även minska ned på de ämnen som inte hör hemma i våra kroppar.

Jag tror att det är sunt att protein intas från andra källor än kött. Protein är livsnödvändigt, men det är inte livsnödvändigt att proteinet kommer från kött. Grönsaker innehåller mer fibrer och mindre fett än vad kött gör. Kosten blir dessutom mer balanserad om man intar sitt protein från flera olika källor.

Jag lagar vegetariskt ca tre gånger i veckan. De resterande fyra gångerna jag lagar mat varvar jag mellan fisk, fågel och nötkött. Jag ser till att äta av alla tre varje vecka. Jag skulle gärna äta mer vegetariskt än detta och kommer förmodligen att göra så i framtiden.

Sammanfattning

Enligt min definition av naturlig mat bör man äta på följande sätt:

  • Undvik processerad mat
  • Ät ekologiskt
  • Undvik gluten
  • Inget socker eller sötningsmedel
  • Ät mjölkprodukter med måtta
  • Ät mer vegetariskt
Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *