Vegetarisk månad – en utvärdering

Strax innan november började bestämde jag mig för att göra årets näst sista månad till en vegetarisk månad. November har nu passerat så jag har utvärderat hur det har gått med min vegetariska månad och vad jag lärt mig av detta.

Under min vegetariska månad hade jag som mål att äta vegetarisk kost minst 90% av tiden. Jag har ätit kött vid ungefär 6-7 måltider under hela månaden, så jag tycker att jag har uppnått mitt mål väldigt bra. Jag har några nya erfarenheter i bagaget. Det här är naturligtvis saker som beskriver min upplevelse av det hela, men det betyder inte att det behöver fungera på samma sätt för alla. Jag tycker dock att det var intressanta insikter för mig.

 Inget kött blev mer mjölkprodukter

När jag inte åt kött blev det ofta så att jag ersatte köttet med någon form av mjölkprodukter och det gillar jag inte. Jag försöker generellt att hålla nere intaget av mjölkprodukter men det blev ofta så att jag använde mjölk, créme fraiche eller ost i den vegetariska matlagningen. Jag hade svårt att komma ifrån detta trots att jag försökte.

Samtidigt känner jag inte att vegansk kost är något jag vill eller tänker satsa på 100% av tiden, även om jag äter vegetariska maträtter som också är mjölkfria oftare. Jag tror att den rätta vägen för mig och min familj är att hitta en bra mix där vi äter kött och mjölkprodukter men håller nivån relativt låg.

 Svårare att äta ute

Redan innan min vegetariska månad hade jag lite problem att äta ute i och med att jag undviker att äta vissa saker. Jag tänkte att det är rätt vanligt att vara vegetarian och att det därför ska vara enkelt att hitta goda vegetariska alternativ, men detta levde inte alls upp till mina förväntningar. Var är alla goda, vegetariska alternativ på menyerna ute på stan? Det är ju bara kött, kött och åter kött överallt!

Många restauranger och caféer har rätt tråkiga och få vegetariska alternativ. Ibland kommer man dock till ställen som satsar större på vegetariskt. Sally Voltaire och systrar har både vegetariska och veganska alternativer som är goda och Panini har goda alternativ när man vill köpa lunch i Stockholm city. Jag väljer gärna vegetariskt när jag äter ute men då ska det var gott och spännande, inte någon sorts nödlösning bara för att man måste erbjuda något vegetariskt alternativ.

 En helt ny värld av nyttigheter

Att köpa halvfabrikat stämmer inte överens med resten av min kostfilosofi så jag undviker substituten till kött, d.v.s. quorn och liknande produkter. Jag ersätter köttet med till exempel ost, grönsaker, bönor eller linser. Att äta den typen av vegetarisk mat är enbart positivt. En helt ny värld öppnas! Det finns så många goda grönsaker att äta och jag älskar att prova olika sätt att tillaga dem. En hatt från en portabellosvamp kan bli en hamburgare som man kombinerar med bröd, dressing och färska grönsaker. I en indisk gryta funkar det superbra att slänga i alla möjliga olika sorters grönsaker som aubergine, paprika, fänkål och blomkål. Rotfrukter som rivs och blandas med ägg formas lätt till biffar som man kryddar med örter och serverar tillsammans med en god sås och en färgglad sallad. Variationen är oändlig i vegetarisk kost och det finns fantastiskt mycket gott att laga. Dessutom går det lätt att få i sig en varierad kost med mycket nyttigheter.

Fördelar med vegetarisk kost

Jag ser många fördelar med vegetarisk kost, men här kommer några korta:

 Man får i sig mycket nyttigheter och fibrer.

 Det blir billigare, i alla fall om man försöker köpa säsongens grönsaker istället för massor av dyrt, ekologiskt kött.

Bättre för miljön då köttkonsumtionen har en enormt stor miljöpåverkan.

Det finns många hälsofördelar, t.ex. lägre blodtryck och kolesterolnivåer samt lägre risk att drabbas av diabetes.

vego-inspo

Slutsats

Denna vegetariska månad har lärt mig en hel del och jag har provat många vegetariska rätter jag inte ätit tidigare. Jag äter gärna mer vegetariskt i fortsättningen, men kommer ändå att äta lite kött. Jag tror att det passar mig bäst just nu att variera mellan kött, fisk och vegetariskt samt att försöka hålla nere intaget av mjölkprodukter.

Nu när jag äter ute tittar jag bara efter vegetariska alternativ först, så där märker jag att jag snabbt fått in vanan att hålla utkik efter vegetariskt. Det är positivt, för då kan jag bli ännu mer inspirerad till att prova nya saker och välja vegetariskt oftare. Det är ju trots allt bra både för hälsan, miljön och smaklökarna!

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!<br />Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

2 kommentarer om “Vegetarisk månad – en utvärdering

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *