gronsaker eller vitamintillskott

Vitamintillskott – bra eller dåligt?

Inlägget innehåller annonslänkar. Läs mer.

Vitamintillskott är något det finns skilda åsikter kring, men vad gäller egentligen? Ska man tillsätta vitaminer eller se till att få all näring man får från maten?

Tidigare har jag varit av åsikten att man ska låta bli att äta vitamintillskott. Att äta vitaminpiller är ju inte det minsta naturligt. Jag ansåg att man skulle äta en kost som var så pass varierad att man fick i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler.

Det anser jag fortfarande, men problemet är att det inte alltid räcker. Tanken om att få i sig alla vitaminer och mineraler via kosten är god, men i praktiken fungerar det inte alltid så. Den mat vi äter idag är näringsfattig. Många frukter och grönsaker kommer inte i närheten av det näringsinnehåll de borde eftersom man drivit upp dem väldigt fort och inte låtit dem mogna innan skörd. Detta, i kombination med att våra jordar är utarmade, gör att maten inte blir lika näringsrik som den en gång kanske har varit.

Även om man äter en varierad kost kan det hända att man får en obalans mellan vissa vitaminer och mineraler som behöver vara i balans. Fettsyrorna omega 3 och omega 6 är ett exempel på detta.

När det kommer till köttproduktion matas djuren med spannmål och soja, vilket gör att balansen mellan fettsyrorna blir mycket sämre än vad den är hos kreatur som är uppfödd på gräs. Även de stora mängder spannmål många människor äter idag gör att de får i sig mer omega 6 än vad de borde i förhållande till omega 3, vilket kan ge upphov till inflammationer i kroppen.

Det är väldigt vanligt att få brist på vissa vitaminer och även om man lägger om kosten och börjat äta mer varierat kan det ta tid att korrigera detta utan tillskott.

Vilka vitaminer ska man ta?

Att äta en dålig kost och komplettera med vitaminpiller i hopp om att få i sig det man behöver är absolut inte att rekommendera. Jag vet personer som inte gillar grönsaker och istället äter multivitaminer, men det är bara att göra sig själv en otjänst. Tabletter kan inte ersätta en varierad kost, så det måste alltid vara den främsta metoden för att få i sig de vitaminer och mineraler man behöver.

Multivitaminer kan låta bra i teorin – de innehåller ju massor av bra saker, men i verkligheten ser det inte riktigt ut så. Det är inte vitaminerna på innehållsförteckningen som är det viktiga utan hur mycket av dessa man tar upp. Dessutom finns det ingen poäng med att ta vitaminer som man inte behöver. Vissa vitaminer kan till och med bli farliga om man överdoserar dem.

Som jag nämnde ovan är vitaminer beroende av varandra och om man tar för mycket av någon kan det skapa obalans i kroppen. I multivitaminer får man bara de vitaminer som man tror kan vara viktiga att ta, men alla andra ämnen som finns i mat (och som man ännu inte vet om de är viktiga) går man miste om. När det gäller multivitaminer lämnar dessutom det mesta kroppen med urinen, så det är totalt onödigt!

Det räcker inte alltid med att äta en allsidig kost utan det finns även andra faktorer som spelar in som t.ex. kön, ålder, ifall man tränar eller inte, sjukdomar eller om man är gravid. Dessutom är det troligtvis många som själva upplever att de äter allsidigt som inte gör det i praktiken.

Vilka vitaminer man ska ta är individuellt och det gäller att försöka ta reda på vilka man behöver, inte ta en massa olika vitaminer på måfå.

Brist eller optimering

Om man äter en varierad kost behöver man troligtvis inte oroa sig för att få svåra brister eller sjukdomar som orsakas av vitaminbrist. Det är dock så att brister kan ställa till med rätt mycket problem och symptom som är mer eller mindre diffusa som t.ex. trötthet, lättretlighet, depression, yrsel, domningar, muskelsvaghet eller koncentrationssvårigheter (beroende på vad man har brist på). För att råda bot på brist är det bra att ta tillskott tills man återfått normala värden.

En annan anledning att ta vitaminer eller andra kosttillskott är att man vill optimera sin hälsa. Det finns många som tar tillskott trots att de mår bra bara av den anledning att de kan må ännu bättre med tillskott. Även här gäller det att läsa på och skaffa sig en uppfattning av vad olika tillskott gör och inte ta tillskott på måfå.

För att få i sig de vitaminer och mineraler man behöver tycker jag att man ska följa dessa tre steg:

Steg 1: Ät näringstät mat

Satsa på att äta näringstät mat och variera mellan olika typer av grönsaker i olika färger, rotfrukter, örter, kryddor, nötter, frön, fisk, skaldjur, ägg, mjölkprodukter, kött och inälvsmat så mycket du bara kan (och i enighet med vad din kosthållning tillåter). I ett längre perspektiv kan man med denna typ av kost vara hyfsat säker på att man får i sig det mesta av den näring man behöver.

Det är också viktigt att välja bra råvaror av god kvalitet, gärna ekologiskt. När det kommer till kött och ägg är det bästa att äta det som kommer från djur som är uppfödda på gräs och örter eftersom balansen mellan omega 3 och omega 6 då är bättre.

Att inte tycka om grönsaker är inget hinder, för det finns så mycket olika typer av grönsaker att välja mellan. Det gäller att prova sig fram tills man hittar det man gillar. Dessutom kan smaklökarna också vänja sig med nya smaker och man börjar gilla nya saker i takt med att man provar. Kanske börjar man till och med gilla något man tidigare avskytt!

Steg 2: Gör en hälsokontroll

Det andra steget i att avgöra vilka vitaminer eller mineraler man bör ta är att göra en hälsokontroll. Jag har börjat göra det ungefär en gång per år. Det handlar om att ta ett blodprov där man sedan får veta hur man ligger till på olika vitaminer och mineraler, blodfetter, hormoner och blodvärden. Jag använder en tjänst där jag betalar själv för att få göra detta.

I mitt fall visade min sista hälsokontroll att jag hade brist på både D-vitamin och Magnesium. Det är väldigt vanligt att ha brist på dessa två men för mig är det viktigt att få svart på vitt att jag behöver äta tillskott av dessa för att må bra. Om jag hade försökt gissa mig fram genom att experimentera med olika tillskott hade det tagit mycket längre tid för mig att upptäcka dessa brister – och jag hade då behövt gå och må dåligt i onödan.

När man gör en hälsokontroll får man snabbt svar och då kan man också korrigera bristerna genom att välja de tillskott man behöver.

Steg 3: Optimera

Idag handlar vitamintillskott inte om att undvika bristsjukdomar, utan det kan handla om att optimera sin hälsa för att må så bra man kan. Kosttillskott som många tar är t.ex. D-vitamin, Omega 3, Magnesium och Zink. Det är också vanligt att ta olika aminosyror för att optimera sin hälsa, men jag rekommenderar att man läser på och skapar sig en uppfattning om vad som kan vara bra att ta.

Optimering med hjälp av kosttillskott är ingenting man måste göra, så det är enkelt att hoppa över detta steg och ändå slippa oroa sig för att man inte får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler.

Bra vitaminer

Det finns massvis med olika märken att välja mellan när det kommer till vitaminer och kosttillskott. Vissa håller en hög kvalitet och är bra medan andra inte alls har samma kvalitet. Olika typer av vitaminer ger också olika upptag, så det är även viktigt att titta på detta när man väljer vilken vitamin man ska köpa.Tillskott brukar anges i antal milligram och det är ett mått på vikt, men det betyder inte att de är mer effektiva. Det är ingen idé att ta kosttillskott av dålig kvalitet heller då de oftast inte gör någon nytta.

Det finns både syntetiska tillskott och naturliga tillskott att välja mellan. Jag brukar försöka välja naturliga tillskott som är gjorda av wholefood på ekologiska ingredienser, som finns att köpa på t.ex. greatlife.se.

Summering

Om man äter en varierad kost är det troligt att man får i sig de vitaminer och mineraler man behöver. Samtidigt är det ingen garanti eftersom att maten vi äter idag är mer näringsfattig än förut. En del livsmedel kan, trots att de verkar vara naturliga, skapa obalans i kroppen eftersom många vitaminer och mineraler behöver samverka med varandra.

Att äta en varierad kost är det viktigaste steget till att få i sig de vitaminer och mineraler man behöver, men jag rekommenderar också att man gör en hälsokontroll för att ta reda på om man har brist på något. Om man inte har det kan man optimera sin hälsa genom olika typer av kosttillskott, men då gäller det att läsa på och skaffa sig en uppfattning om vad olika vitaminer kan göra. Det är också viktigt att välja bra kosttillskott av god kvalitet, och även där krävs det att man försöker informeras och skapa en uppfattning om vad som är bra. Kosttillskott av dålig kvalitet kan göra mer skada än nytta.

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

3 kommentarer om “Vitamintillskott – bra eller dåligt?

  1. Hej
    var gör man ett test för att se om / vad man har brist på?
    Måste man skicka iväg blodprovet? pris?

    Tacksam för denna lättfattliga och informativa text!

    MVH

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *