Psylliumfrön

Psylliumfrön – en bra källa till fibrer

Psylliumfrön, som även går under namnet loppfrön, är små men väldigt fiberrika. Jag tycker att dessa små frön har kommit lite i skymundan när chiafröet har blivit så populärt, så jag vill verkligen lyfta fram hur bra de är att ta som fibertillskott. Fröskalet innehåller 85% kostfiber och fröna är fria från kolhydrater och fett.

Varför psylliumfrön?

Det är vanligt att man äter mindre fiber än vad kroppen behöver för att tarmsystemet ska kunna fungera som det ska, vilket resulterar i hård mage. Om så är fallet är psylliumfrön ett snabbt och enkelt sätt att få i sig mer fibrer. Om man har magproblem, som till exempel IBS, finns det stor chans att må bättre om man tar psylliumfrön. Även utan magproblem kan magen behöva lite hjälp på traven!

Tarmarna kan inte bryta ner fröna när de intas hela, utan de passerar istället igenom tarmsystemet utan att kroppen bryter ner dem eller tar upp näringsämnena. Det kan tyckas konstigt att man ska äta dessa frön hela när kroppen inte kan tillgodose sig näringsämnena, men syftet är enbart att ta dem som ett fibertillskott.

Fröna ökar tarmarnas aktivitet genom att de absorberar vätska och skapar en geléliknande substans. Tarmfunktionen ökas av detta och innehållet i tarmarna förflyttar sig snabbare. Eftersom att fröna suger åt sig vätska på detta sätt är det viktigt att dricka mycket vatten när man äter psylliumfrön. Om man glömmer det är det lätt att tarmaktiviteten går ner och man får förstoppning.

Hur du äter dem

Ett effektivt sätt att ta fröna på är att blanda 1-3 msk frön i ett stort glas vatten och sedan låta det stå och svälla i 30-60 minuter. Därefter dricker man det som det är. Om man är ovan att ta psylliumfrön är det bra att börja med max 1 msk och därefter trappa upp doseringen tills man når önskad effekt.

Psylliumfrön är smaklösa, men konsistensen på den geléliknande vätskan gör ändå att vissa finner den obehaglig att dricka. Om så är fallet kan psylliumfrön blandas i müsli eller gröt eller så kan man bara strö det på frukostmackan. Det går också att blanda i smoothies eller i chiapuddingen.

OBS!

Förväxla inte de hela psylliumfröna med psylliumfröskal eller fiberhusk. De har inte alls samma effekt på tarmarna som de hela fröna.

Gillade du detta inlägg? Dela med dig till dina vänner!
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

En kommentar om “Psylliumfrön – en bra källa till fibrer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *